ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ نمایشگاه «سمفونی ناهمگون» از آثار کولاژ عاطفه بابازاده، مدرس دانشگاه الزهرا مشهد، این شبها در نگارخانه «کو» برپاست و تا چهاردهم مرداد ماه ادامه دارد. این نمایشگاه تجربهای متفاوت از هم آوایی رنگها و تضادهاست که با ترکیب خلاقانه تکههای بریده شده از روزنامه، عکس و...، فضایی پرانرژی و سرشار از لایههای بصری متفاوت پیش روی بازدیدکننده میگذارد. برخی از این آثار که بافتی نوستالژیک و برخی هم روایتی مدرن دارند، مفهومی خاص یا احساسی تازه را به شکلی غیرمنتظره و منحصربهفرد بیان میکنند.
عاطفه بابازاده، کارشناس ارشد ارتباطات تصویری که از سال ۱۳۹۸ کار با تکنیک «کولاژ» را شروع کرده است آن را تا حد زیادی با روحیات خود سازگار دانست و گفت: علاقهام به این هنر باعث شد بتوانم خلاقیت را در آن به کار ببرم. موضوع پایان نامه خود را نیز براساس همین تکنیک انتخاب کردم و از آنجا تصمیم گرفتم به صورت حرفهای درباره تکنیک کولاژ مطالعه کنم.
وی با اشاره به رشد بسیار چشمگیر ابزارها و رسانههای تبلیغاتی در قرن اخیر، معتقد است از میان این ابزارها کولاژ کمتر مورد توجه قرار گرفته است، چون معمولا در خدمت هنرمندان نقاش بوده و تصور میشد، بیش از آنکه جنبه کاربردی داشته باشد، از نظر زیبایی شناسی مورد توجه است.
بابازاده ادامه داد: امروزه برخی از طراحان گرافیک با استفاده خلاقانه از کولاژ نشان دادند که این روش چه قابلیتها و امکاناتی پیش پای آنها میگذارد. استفاده از کولاژ یک گام اندیشمندانه مهم برای هنرمندان است، زیرا در این تکنیک یک بافت و ترکیب دلپذیر توسط هنرمند خلق میشود.
وی بیان کرد: تکنیک کولاژ یا تکه چسبانی توسط هنرمندان کوبیست و به عنوان راهی متفاوت در ارائه واقعیت، اختراع شده بود. سپس سوررئالیستها پهنه استفاده از کولاژ را تنوع بخشیده و به دنبال آنها دادائیستها این تکنیک را با روحیات خود سازگار و با گرایشهای خاص خود نسبت به عنصر ضد هنر متجانس یافتند.
از این رو نسل هنرمندان بعد از جنگ، کولاژ را به صورت هنر «سرهم سازی» و به عنوان وسیلهای برای آفرینش اثر هنری به کمک عناصر موجود، رواج بخشیدند. وی بر این باور است که در این تکنیک، اهتمام هنرمند اغلب مصروف ایجاد ارتباط فیزیکی و ذهنی بین عناصر موجود - و نه ساختن موجودیتی تازه - میشد.
این مدرس دانشگاه در حرفه خود نیز که تبلیغات است، از تکنیک کولاژ استفاده میکند. او در این باره توضیح داد: در کنار اینکه یک سری ترکیب بندیها را برای خود میساختم و احساسی کار میکردم، از سوی دیگر به یک سری از ترکیب بندی ها، تبلیغاتی نگاه و در بازار کار خود از آن استفاده کردم که با استقبال مخاطبانم روبه رو شد.
باتوجه به اینکه در دانشگاه تدریس دارم، در برخی کلاسها این تکنیک را با دانشجویان کار کردم، که مورد استقبال آنها نیز قرار گرفت و خروجی آثارشان خوب و جذاب شد، که توانستیم دو نمایشگاه دانشجویی برگزار کنیم.
وی بیان کرد: ترجیح دادم در این آثار مقداری از موضوع و مفهوم فاصله بگیرم و به سراغ ترکیب بندی و فرم بروم. تمام این کارها براساس یک سری تصاویر و عکس ها، که شاید به تنهایی معنای چندان خاصی نداشتند در کنار هم قرار گرفتند، که توانستند یک ترکیب خیالی را به وجود آورند.
شاید کلیت ترکیب بندیها نتواند مفهوم خاصی را برساند؛ ذهنم این بود که براساس فرم و یک سری خواب و خیال پیش بروم. در خواب هم برخی صحنهها به یکدیگر متصل میشوند، بدون اینکه مفهوم خاصی داشته باشد. بر روی تمام ترکیب بندیها فکر شده، تا بتواند یک فرم بصری زیبا را به وجود بیاورد. همچنین برای اینکه آثارم منحصربهفرد و شخصی سازی شده باشد، عکاسی آنها را خودم انجام دادم.
وی معتقد است تکنیک کولاژ زیاد در مشهد جدی گرفته نمیشود و فقط یک سری کار تکراری در حال تولید است. درصورتی که دست هنرمندان در این تکنیک بسیار باز است. به ویژه در حوزه تبلیغات اگر به شکل «کولاژ موشن» کار شود میتواند برای مخاطبان جذابیت بصری ایجاد کند.